Ryszard Więckowski – KREOWANE ŚWIATŁEM

Miejsce wystawy:

Data wystawy:

Data wernisażu:

WGS BWA, Galeria przy ul. Słowackiego 26, Wałbrzych
28-10-2020

03-12-2020
28-10-2020, 17:00

Szanowni Państwo, serdecznie zapraszamy na otwarcie wystawy Ryszard Więckowski – KREOWANE ŚWIATŁEM, w środę 28 października w godzinach od 17.00 do 20.00. W tym czasie będzie możliwe bezpośrednie spotkanie z artystą. W trosce o Państwa bezpieczeństwo prosimy o zasłanianie w Galerii ust i nosa maseczką, przyłbicą, lub częścią garderoby oraz o zachowanie dystansu.

Na otwarcie wystawy obowiązuje awizacja na adres: sekretariat@bwa.walbrzych.pl, lub pod numerem telefonu: 74 842 43 34.

TYTUŁ WYSTAWY: KREOWANE ŚWIATŁEM

Ryszard Więckowski urodził się w 1952 roku w Przemyślu. W latach 1972-1977 studiował w PWSSP we Wrocławiu. W 1977 roku uzyskał dyplom z wyróżnieniem na Wydziale Szkła. Pracę dydaktyczną rozpoczął w 1981 roku jako asystent prof. Ludwika Kiczury w Katedrze Szkła. W latach 1980 – 1988 związany był z hutą szkła artystycznego oraz pracownią witraży „INCO” we Wrocławiu. Od roku 1992 jest pracownikiem dydaktycznym w Katedrze Szkła Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, gdzie prowadzi pracownię Witraży i Szkła w Architekturze. Przewód kwalifikacyjny I-go stopnia zrealizował w roku 1999 (sztuki plastyczne w zakresie dyscypliny artystycznej wzornictwo). W latach 1997-2005 był pedagogiem szkoły Opus-Art. w Sosnowcu, gdzie prowadził pracownię witrażu. Stopień doktora habilitowanego w dziedzinie sztuk plastycznych, w dyscyplinie sztuk projektowych uzyskał na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu w 2014 roku. Brał udział w ponad czterdziestu wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą. W swojej pracy artystycznej zajmuje się projektowaniem i realizacją witraży oraz szkła unikatowego do przestrzeni sakralnych i świeckich.

Wybrane realizacje:

  • Projekt i realizacja monumentalnych witraży figuralnych do kościoła NMP we Wrocławiu – Ołtaszynie (10 okien)
  • Projekt i realizacja witraży figuralnych poświęconych AK w kościele św. Jakuba
    w Warszawie (25 okien)
  • Projekty i realizacja witraży dla zakonu klaretynów do kaplic w Krzedlinie Małej i we Wrocławiu oraz monumentalnego witraża figuralnego do Kościoła Niepokalanego Serca NMP i św. Antoniego M. Klareta w Łodzi,
  • Projekt i realizacja witraży (3 okna) i dwóch dużych obiektów szklanych w Galerii „Werkstatt 151” w Leer w Niemczech
  • Projekt i realizacja witraży dla Hare Kryszna w zamku Chateau de Petit Somme – Durbuy w Belgii
  • Projekt i realizacja witraża w kościele prawosławnym św. Cyryla i Metodego we Wrocławiu
  • Projekty i realizacja witraży do prywatnej rezydencji w Godurowie
  • Projekt ołtarza oraz wyposażenia wnętrza Kościoła NMP Różańcowej w Radwanicach
  • Projekt całości wnętrza wraz z otoczeniem kaplicy w Radwanicach
  • Konserwacje i renowacje witraży w wielu obiektach sakralnych w kraju i za granicą

Wystawy:

  • 1982 – Wystawa w Galerii Rob Van Den Doel’a (Holandia – Haga) „Polskie Szkło Współczesne” (szkło artystyczne, witraże)
  • 1986 – Wystawa w Ośrodku Kultury Polskiej w Pradze
  • 1993 – Wystawa witraży w galerii „NIKE” – Luksemburg
  • 1995 – Wystawa Pedagogów Wydziału Ceramiki i Szkła PWSSP we Wrocławiu w galerii „Zamek” w Poznaniu
  • 1997 – Wystawa witraży w galerii „Werkstatt 151” w Leer w Niemczech
  • 2000 – Wystawa Szkła w galerii „Igel” we Freiburgu w Niemczech
  • 2000 – Wystawa „Witraże 2000” Krużganki Klasztoru Ojców Dominikanów w Krakowie.
  • 2006 – Udział w wystawie dorobku twórczego PWSSP – ASP we Wrocławiu, 1946 – 2006 „Wieżowce Wrocławia” – Muzeum Narodowe we Wrocławiu
  • 2007 – Wystawa ceramiki i szkła ,Teatr Miejski w Rabacie, Maroko
  • 2010 – Ludwik Kiczura, historia szklanej pasji – 50 lat pracy artystycznej – Galeria Szkła
    i Ceramiki, Wrocław
  • 2011 – „Made in Wrocław”- „Galeria N” Jabloniec – Czechy
  • 2012 – „Wrocławskie Szkło dziś”- Centrum dziedzictwa Szkła w Krośnie
  • 2013 – „Stop Klatka” – Galeria BWA Szkło i Ceramika Wrocław
  • 2016 – „Obszary sensualne”, Muzeum Miejskie Wrocławia „Arsenał”
  • 2017 – 2018 Udział i organizacja wystaw z cyklu „Glastosteron”, Wałbrzych, Łódź, Krosno, Kraków, Kielce, Cieszyn
  • 2019 – „Między światłem a cieniem”, wystawa indywidualna w ramach European Glass Festival, Galeria Mia we Wrocławiu

Witraż to barwne szkło, które może być również malowane farbami utrwalanymi na gorąco, łączone ołowiem i osadzane w otworze architektonicznym.

Tak lapidarnie można by określić ten wspaniały rodzaj sztuki, starający się ujarzmić żywioł światła.
Jednakże powrót witraża do łask w naszych czasach eklektycznej sztuki, zaowocował możliwością czerpania doświadczeń z całej historii tej dziedziny i wielokierunkowego jej rozwoju zgodnego z duchem współczesności.
Pomimo, że sama technologia wytwarzania witraży zmieniła się zaledwie w szczegółach, to artysta ma pole działania dla swej myśli twórczej szersze niż kiedykolwiek w przeszłości.
Spójrzmy na witraż jak na szczególny rodzaj malarstwa. Jak na obraz malowany nie na płótnie czy papierze, lecz w przestrzeni okna. Jak na obraz malowany nie farbą, lecz szkłem, malowany nie pędzlem a światłem.
Wnętrze obdarowane takim obrazem, staje się nieustanną galerią o stałej ekspozycji. Przyjmuje światło filtrowane przez witraż i dostraja do niego swoją atmosferę, stwarza niepowtarzalny klimat w pomieszczeniu i intryguje światłem przetworzonym.
O ile malarski dobór szkła tworzy klimat witraża, o tyle o jego charakterze decyduje rysunek ołowiu.
Przetworzenie malarskie szkła użytego w witrażu, jest następnym środkiem wyrazu plastycznego – środkiem o bardzo szerokiej palecie wartości i zastosowań. Szkło, z którego budujemy obraz witrażowy możemy przygasić, wzbogacić o grafikę, dodatkowe tony, złamać jego kolor, delikatnie lub mocno zmienić odcień, a więc wzmocnić lub osłabić – w zależności od potrzeby – każdy fragment pracy.
Wiedza technologiczna niezbędna do malowania farbami witrażowymi jest tak szeroka, że opisując jej zastosowanie wchodzimy w sferę indywidualnej inwencji, wyobraźni i sprawności manualnej artysty.
Reasumując – powracam do przestrzeni, bowiem to ona określana jest ludzkiemu oku poprzez światło i jeśli światło to przetworzy, to przetworzymy tym samym sposób odbierania przestrzeni.
Takie jest przeznaczenie witraży rozumiane na płaszczyźnie artystycznej.
Światło jest wspaniałą materią twórczą i obcowanie z jej magią i tajemniczością wyzwala w artyście głębokie pokłady wzruszeń, które ujęte w procesie kreacji opartej na wiedzy i doświadczeniu mogą dostarczyć wielu wrażeń estetycznych odbiorcom tej sztuki oraz naznaczyć szczególnym charakterem obiekty architektoniczne i ich wnętrza. Czynić to możemy nie tylko witrażem klasycznym ale również szklanymi elementami umieszczonymi we wnętrzach i pełnym spektrum innych form przestrzennych, w których łączymy różne techniki gdzie możemy pozwolić spotkać się rysunkowi, malarstwu i rzeźbie w cudownym przeziernym medium.

Prof. ASP dr hab. Ryszard Więckowski

autor zdjęć Jarosław Kozioł

Dołącz do Newslettera i bądź na bieżąco
z wydarzeniami w Wałbrzyskiej Galerii Sztuki BWA