ROBERT JAWORSKI – „KOEGZYSTENCJA”

Miejsce wystawy:

Data wystawy:

Data wernisażu:

WGS BWA, Galeria Sztuki Współczesnej (Stara Kopalnia), ul. Wysockiego 29, Wałbrzych
09-12-2023

11-02-2024
09-12-2023, 16:00

Szanowni Państwo, serdecznie zapraszamy na otwarcie wystawy ROBERTA JAWORSKIEGO – „KOEGZYSTENCJA” w sobotę 9 grudnia 2023 na godzinę 16.00 do WGS BWA, przy ul. Wysockiego 29.


Kuratorka: Katarzyna Haber


Robert Jaworski określa się jako malarz specjalnego rodzaju pejzażu.

Parafrazując Hansa Arpa prace Roberta Jaworskiego to obrazy/przedmioty Do wystawienia w pejzażu. Tytuł oryginalnego dzieła Arpa Do wystawienia w lesie ma swoją genezę w grze, którą artysta podjął ze swoim przyjacielem, literatem, Bryenem. Podczas spacerów po lesie umieszczali rzeźby w trawie i na drzewach, zastanawiając się, czy przypadkowy przechodzień nie pomyli dzieł z tworami natury. Jednak tak jak w przypadku dzieł Arpa, u Jaworskiego również nie chodzi o kopiowanie natury. Artysta nie chce reprodukować, a jedynie tworzyć obiekty podlegające jak w naturze procesom gęstnienia i rozrastania się materii. Jaworski rozsadza malarską płaszczyznę wewnętrznym ciśnieniem. Obraz puchnie, pęcznieje, stając się ostatecznie bezkształtną, plastyczną bryłą. Obrazy/przedmioty nie wywołują natrętnych skojarzeń, nie kierują wyobraźni widza ku przedmiotom czy zjawiskom znanym z potocznego doświadczenia. Odwrotnie, stawiają ją wobec autonomicznych, otwartych a zarazem zdyscyplinowanych doznań.


Obserwujemy formy bezobrazowe, abstrakcyjne a zarazem obłe i biomorficzne.  Artysta kreuje autonomiczne cielesności, które sprawiają wrażenie jakby podlegały procesom życia, rozwoju i biologicznej degradacji. Jest w nich napięcie i kontrast między ciążeniem formy, a zarazem malarską lekkością, bezwładem rzeźby i dynamiką koloru. Artyście nie chodzi o stworzenie kolejnej abstrakcji, a raczej o powołanie do życia autonomicznego bytu – cielesności pozbawionej ilustracyjności. Jaworski do pewnego stopnia rozgrywa w swoich pracach potencjał przypadku.

Poddaje się intuicji i zdaje na automatyzm, rozlewając na powierzchni brył smugi farby. Tworzą one ciągi stalaktytowych szponów. Drobne smugi kolorowej farby płyną rytmicznie po powierzchni obrazów. Czasami bardziej regularnie, prawie geometrycznie, kiedy indziej łamią się w bezkształtne organiczne strugi. Tworzą siatkę drgających, barwnych, drobnych form i migotów. Inne monochromatyczne prace poprzez modulację powierzchni można porównać do geologicznych erozji. Mają one w sobie jakąś intymną zmysłowość. Ich haptyczność współgra niekiedy z kolorem i połyskiem farby. Prowokują u widzów niemal taktylną interakcję. Jeśli szukać przedmiotowych skojarzeń, najbardziej narzuca się wspomnienie kokonów z filmów sci-fiction. Można powiedzieć, że bryły mają niepokojącą strukturalną artykulację, która wynika z sił związanych ze wzrostem. To skojarzenie wprowadza tajemnicę a zarazem przeczucie grozy. Jest w pracach Jaworskiego napięcie i niepokój związany z przekraczaniem granic poznawalnego. Prace te dedykowane są naturze, ale w szerszym rozumieniu -wielowymiarowości światów. Wydaje się, że u podstawy tego cyklu leżą teorie rodem z fizyki kwantowej o równoległych rzeczywistościach innych wymiarów.


Część prac prezentowanych na wystawie stanowi fragment pracy doktorskiej obronionej w kwietniu 2019 u prof. Modzelewskiego na Warszawskiej ASP.


Katarzyna Haber



słowo autora


jestem malarzem specjalnego rodzaju pejzażu. podoba mi się przestrzeń. przestrzeń, którą codziennie obserwuję, czuję, z którą jestem w niemającej przerwy relacji. jednocześnie nie wiem czym jest. widzę jej składowe, ale nie widzę jej samej.


jestem malarzem miejsca na styku zmysłowej realności i domyślnej nieskończoności. obserwatorem nieistniejącego, a jednocześnie bezustannie widzialnego horyzontu, o którym nie przestaję myśleć, odprawiając rytuały codzienności. piewcą miejsca, do którego idę, wcale się do niego nie zbliżając. będąc pewnym, że je osiągnę.

jestem malarzem linii horyzontu. istniejącej i nieistniejącej granicy wszystkiego.

realnej bezgraniczności.

jestem malarzem koła, widnokręgu, sklepienia, nieskończoności, wszystkiego, wieczności, jedności, równowagi, doskonałości.


jestem po stronie natury. lubię obserwować jej beztroskę, nonszalancję, cierpliwość i opiekuńczość, wierność i porzucanie. podziwiam ją za to, że będąc geometrią, policzalnością materialności, jednocześnie kpi sobie z liczb, form, oczekiwań i ocen. podziwiam za swobodę żonglowania życiem, masą i energią.


jestem w koegzystencji materii i energii, fizyczności i duchowości, natury i cywilizacji, jedności i wielości, dokładności i błahość, ważność i banalności.


stoję po stronie pejzażu, po stronie abstrakcyjnego pojęcia przestrzeni jako obiektu malarskiej czułej obserwacji.


postanawiam o czymś jednocześnie w to wątpiąc. na każde rozwiązanie znajduję problem. budując i psując. będąc w euforii i rozpaczy.


jestem malarzem przestrzeni.


Robert Jaworski


Urodzony w 1968 r. w Bydgoszczy. W 1995 roku ukończył studia na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej uzyskując tytuł magistra inżyniera architekta. W latach 2003-2005 Architekt Miasta Bydgoszczy, Dyrektor Wydziału Architektury i Budownictwa Urzędu Miasta Bydgoszczy. Od 1996 r. do chwili obecnej prowadzi pracownię projektową urbanistyki i planowania przestrzennego. W 2009 r. ukończył studia na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Plastycznych w Warszawie uzyskując tytuł magistra sztuki. W 2019 r. uzyskał tytuł doktora sztuk pięknych na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

Prace w kolekcjach w Polsce, Niemczech, Belgii, Francji, USA, Hiszpanii, Korei.

Mieszka w Polsce i w Hiszpanii.


Solo exhibitions:

2019 Fantastyczne oranże i fiolety, Galeria Xanadu, Warszawa, Poland

2018 Off-limits, Galeria Nurt, Toruń, Poland

2018 Momentum, Galeria Bardzo Biała, Warsaw, Poland

2017 Moyra, Galeria Apteka Sztuki, Warsaw, Poland

2017 Moyra, Millenaris Park, Budapest Art. Market 2017, Budapest, Hungary (katalog)

2017 Pollen, Emmanuel Fremin Gallery, Chelsea NY, USA (katalog)

2015 Plemię, Galeria Promocyjna, Warsaw, Poland (katalog)

2014 Bezludzie, Galeria Styk ASP, Warsaw, Poland

2013 Fortece, Galeria DAP 022, Warsaw, Poland

2013 Karmniki, Galeria Apteka Sztuki, Warsaw, Poland

2011 Oranżeria, Galeria Apteka Sztuki, Warsaw, Poland (katalog)


Major group exhibitions:

2018 Black on White, Galeria Monumental, Lisbon, Portugal

2018 Born to Hang, Esernyos Obuda Culture Center, Budapest, Hungary

2018 Czarno na białym (w ramach Festiwalu WarsawByArt), Galeria Apteka Sztuki, Warszawa

2015 4 x co innego, Galeria Lufcik DAP, Warsaw, Poland (katalog)

2015 Aktualności, Galeria DAP, Warsaw, Poland (katalog)

2014 Abstrakcja, Galeria DAP, Warsaw, Poland (katalog)

2014 Aktualności, Galeria DAP, Warsaw, Poland (katalog)

2013 Aktualności, Galeria DAP, Warsaw, Poland (katalog)

2013 Abstrakcja, Galeria DAP, Warsaw, Poland (katalog)

2012 Aktualności, Galeria DAP, Warsaw, Poland   (katalog)

2012 XI MJSS, BWA, Ostrowiec Świętokrzyski, Poland (katalog)


Selected articles and publications:

2017 | artinfo.pl

“Mojra – prace nieskończone”

2015 | artinfo.pl

“Bliscy i powinowaci”

2015 | polskatimes.pl

“Malarz poszukujący własnego plemienia”

Anna Nagel

 2015 | polskatimes.pl

“Zakochaj się w sztuce nowoczesnej”

Anna Nagel

2015 | polskatimes.pl

“Co jest ważne? Młoda sztuka w Skwerze”

Anna Nagel

2011 | polskatimes.pl

“Nowoczesna sztuka zdobywa szturmem stołeczne galerie”

Ryszard Bliski


Monographs:

Robert Jaworski topografia

Essay in the catalog, Stach Szabłowski I 2017

4 x co innego

Essay in the catalog, Monika Weychert Waluszko  | 2015

Oranżeria

Essay in the catalog, Katarzyna Haber | 2011


Radio & TV:

July 12, 2013 | TVP3 Warszawa

Qadrans Qltury

http://warszawa.tvp.pl/11745203/12072013

January 13, 2012 | TVP3 Warszawa

Qadrans Qltury

http://warszawa.tvp.pl/6183597/13-stycznia-2012


fot. Oktawia Kubień


fot. Aleks Budziak


Dołącz do Newslettera i bądź na bieżąco
z wydarzeniami w Wałbrzyskiej Galerii Sztuki BWA