W przestrzeniach Centrum Ceramiki Unikatowej na terenie Starej Kopalni, ul. Piotra Wysockiego 29 w dniach 25.08.2023 – 03.09.2023 organizujemy
„II Międzynarodowy Wałbrzyski Plener Ceramiczny”.
Organizatorzy:
Wałbrzyska Galeria Sztuki Biuro Wystaw Artystycznych
Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
Artystki/ści biorący udział w plenerze:
Magdalena Gazur
Artystka jest absolwentką Wydziału Ceramiki i Szkła wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta – dyplom uzyskała w 2006 r. w I Pracowni Projektowania Ceramiki Użytkowej prowadzonej przez prof. Lidię Kupczyńską-Jankowiak. W latach 2005-2006 studiowała również na University of Wolverhampton (Wlk. Brytania) na Wydziale Ceramiki (2006) i na Wydziale Komunikacji Graficznej (2005-2006). W 2010 roku ukończyła studia podyplomowe “Projektowanie wzornicze w zarządzaniu rozwojem nowego produktu” realizowane przez Instytutu Wzornictwa Przemysłowego we współpracy ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie. Od 2013 pracuje w Fabryce Naczyń Kamionkowych “Manufaktura” w Bolesławcu jako główny projektant i członek zespołu odpowiedzialnego za budowanie marki zakładu.
Katerina Geiduka
Ceramiczka. Ukończyła Łotewską Akademię Sztuk Pięknych na wydziale ceramiki w 2023 roku. Jej praca jest odzwierciedleniem głębokiego wpływu, jaki globalizacja i rewolucja cyfrowa wywarły na nasz świat. Poprzez swoje osobiste doświadczenia stara się uchwycić skomplikowaną interakcję między kulturami, społeczeństwami i technologiami, które zmieniły sposób, w jaki się łączymy i komunikujemy.
Łukasz Karkoszka – komisarz pleneru
W 2005 r. ukończył Akademię Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu na Wydziale Ceramiki i Szkła. Dyplom zrealizował w Pracowni prof. Przemysława Lasaka. Ceramika to medium, które wykorzystuję w swojej twórczości, zarówno w rzeźbie jak i malarstwie. Tematem moich realizacji rzeźbiarskich jest człowiek, jego przetworzony, przeobrażony obraz. Człowiek jest dla mnie tylko pretekstem do kreowania idealnej formy, do pracy nad bryłą. Podobnie w realizacjach malarskich, najważniejsze jest doświadczenie materii, kolorystyki i struktury glin, szkliw i angob. Obraz powstaje przez nawarstwianie składników, ich scalanie i krystalizację w trakcie kolejnych wypałów.
Marta Olejniczak
Urodzona 15.04.1996 roku w Kaliszu. Absolwentka Sztuki i Wzornictwa Ceramiki Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. W swoich pracach inspiruje się emocjami i uczuciami, poszukuje relacji pomiędzy geometrią a organicznością. Skupia się także na obserwacji człowieka pod kątem fizyczności, psychiki, intelektu i przełożeniu wniosków na język ceramiki. Najbardziej fascynują ją wypały plenerowe, a jej ulubionym materiałem ceramicznym jest porcelana. Obecnie pracuje na rodzimej ASP na stanowisku asystenta w pracowni Ceramiki Artystycznej z prof. Przemysławem Lasakiem.
Joanna Opalska-Brzecka
Artystka wizualna, absolwentka kierunku Sztuka i Wzornictwo Ceramiki Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Obecnie pracuje na macierzystej uczelni prowadząc zajęcia w Pracowni Ceramiki Kameralnej. W 2021 roku uzyskała stopień doktora sztuki. W swojej twórczości podejmuje nurtujące ją problemy, komentuje rzeczywistość, opowiada osobiste historie. Traktuje ceramikę jako wyjątkową technikę umożliwiającą łączenie tradycji ze współczesnymi formami wyrazu i narracji. Jej prace prezentowane były na wielu wystawach, m. in.: w Superstudio PIU PIU, Mediolan; Muzeum Narodowe, Wrocław czy Stara Kopalnia Centrum Nauki i Sztuki, Wałbrzych. Finalistka międzynarodowych konkursów ceramicznych, m.in.: Martinsons Award 2021, CERCO 2021, czy XV Bienal Internacional de Ceramica de Manises, w Hiszpanii oraz zdobywczynią pierwszego miejsca w konkursie COCA 2021. Kuratora sekcji ceramiki XI Festiwalu Wysokich Temperatur.
Piotr Romiński
Urodzony w 1967 r. w Nysie. W 1996 r. ukończył studia na Wydziale Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, uzyskując dyplom w pracowni prof. Ireny Lipskiej-Zworskiej, aneks z zakresu konserwacji ceramiki w pracowni prof. Stanisława Szyby. Obecnie pracuje na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu w Katedrze Konserwacji i Rekonstrukcji Ceramiki i Szkła. Zajmuje się ceramiką unikatową, rysunkiem, konserwacją obiektów ceramicznych zarówno archeologicznych jak i nowożytnych, odtwarza dawne sposoby wypału ceramiki między innymi piec raku, piec papierowy, piec węgierski oraz odtwarzaniem zapomnianych technik ceramicznych.
Weronika Surma
Absolwentka Wydziału Rzeźby ASP w Warszawie (dyplom z wyróżnieniem w 2013 r.) oraz Międzywydziałowych Studiów Doktoranckich na Wydziale Ceramiki i Szkła Wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych (2018), gdzie obecnie pracuje jako asystentka w Pracowni Technologii i Technik Ceramicznych w Malarstwie i Rzeźbie. W 2023 roku uzyskała stopień doktora sztuki. Prowadzi autorską pracownię ceramiczną w CK Agora we Wrocławiu. Odbyła staż na ASP, Praga, Czechy (2012); ASP, Wilno, Litwa (2016) oraz w Pracowni Ceramicznej Kay Aplin, Brighton, Anglia (2017). Laureatka Stypendium MKiDN (2015) oraz kilku wyróżnień podczas międzynarodowych wystaw, m.in.: Ex Tempore, Zagrzeb, Chorwacja czy Together 2015, Ryga, Łotwa. Uczestniczka licznych wystaw, plenerów, rezydencji i sympozjów w kraju i za granicą. Kuratora sekcji ceramiki FWT od 2019 roku.
Marianne Wesołowska-Eggimann
Praktyka artystyczna Wesołowskiej-Eggimann w latach 2005-2019 umiejscowiona jest w obszarze porcelanowych figurek w małej skali. Skupia się szczególnie na przedstawianiu natury, ludzi i ich zachowań, zwierząt oraz związków i relacji między nimi. Poprzez swoją praktykę artystyczną, Wesolowska-Eggimann ożywia eteryczne istoty, które istnieją na peryferiach naszej percepcji. Wyłania to niewidzialne na światło dzienne i wychwala piękno oraz wyjątkowość natury. Od 2019 roku rozwija techniki, takie jak budowanie płyt/cewek i toczenie na kole. Te abstrakcyjne, ale narracyjne rzeźby manifestują się w żywych kolorach i większej skali.