Miejsce wystawy:
Data wystawy:
Data wernisażu:
–
Szanowni Państwo, serdecznie zapraszamy na otwarcie wystawy ceramiki Stanisława Bracha – MIODEM PŁYNĄCE, manifest międzygatunkowej solidarności w sobotę 22 maja, w godzinach od 18.00 do 20.00, do WGS BWA oddział w Zamku Książ, ul. Piastów Śląskich 1.
W tym czasie będzie możliwe bezpośrednie spotkanie z artystą. W trosce o Państwa bezpieczeństwo prosimy o zasłanianie w Galerii ust i nosa maseczką oraz o zachowanie dystansu.
Na otwarcie wystawy obowiązuje podział na grupy:
- I grupa 18.00 – 18.25
- II grupa 18.30 -18.55
- III grupa 19.00 – 19.25
- IV grupa 19.30 – 19.55
Awizacja na adres: sekretariat@bwa.walbrzych.pl, lub pod numerem telefonu: 74 842 43 34.
Jednocześnie informujemy, że dla gości biorących udział w wydarzeniu, parking przed zamkiem będzie bezpłatny.
Stanisław Brach
Urodzony 1972 r. w Gorlicach. Profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Od 2010 roku kieruje Pracownią Ceramiki na Wydziale Rzeźby warszawskiej ASP. Absolwent Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, dyplom w pracowni prof. Mariana Koniecznego w 2000 roku oraz Technikum Ceramicznego w Łysej Górze (1987-1993). W 2014 roku uzyskał tytuł doktora habilitowanego w dziedzinie sztuk pięknych na Wydziale Rzeźby ASP w Krakowie. Laureat nagrody Rektora ASP w Warszawie (2011, 2019), stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2014), projekt artystyczny „Dwie przestrzenie”. Finalista międzynarodowego konkursu Taiwan Ceramics Biennale 2016, oraz złotego medalu za prace Miodem płynące na 45 Apimondia 2017, International Apicultural Congress, Istambuł, Turcja i 46 Apimondia 2019, International Apicultural Congress, Montreal, Kanada.
Organizator kilkudziesięciu wystaw indywidualnych i zbiorowych, uczestnik wielu plenerów i konkursów międzynarodowych m.in. we Włoszech, Japonii i Tajwanie. Prace w zbiorach Muzeum Rzeźby Współczesnej Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Międzynarodowego Muzeum Ceramiki w Faenza we Włoszech, New Taipei City Yingge Ceramics Museum w Tajwanie, w Pałacu Sztuki we Lwowie oraz w zbiorach prywatnych.
Miodem płynące
– manifest międzygatunkowej solidarności
Starożytny sceptyk Ainezydem pytał, skąd właściwie wiemy, że świat jest taki, jakim postrzega go człowiek? Skąd wiemy, że postrzeżenie istoty innego gatunku, nie jest bardziej adekwatne? Na czym opieramy przekonanie o nadrzędności ludzkiej perspektywy? Chociaż tak naprawdę nie mamy do tego żadnych podstaw, uzurpujemy sobie prawo do narzucania struktury naszego postrzegania oraz wypracowanej przez nas siatki pojęć temu, co nas otacza. Wygodnie umościliśmy się w humanistycznym paradygmacie, dumą napawa nas myśl o tym, że jesteśmy miarą wszechrzeczy. Wyjście poza granice takiego myślenia, jest niezmiernie trudne. Wymaga zakwestionowania wielowiekowej tradycji, być może nawet większej części dorobku ludzkości i przekonania o tym, że człowieczeństwo samo w sobie jest wartością.
Cykl prac Stanisława Bracha „Miodem płynące” wyrasta z zupełnie innego sposobu myślenia: artysta nie tyle tworzy, ile raczej współtworzy z istotami nieludzkimi, szanując ich pracę i sposób funkcjonowania w świecie. Jego prace te są manifestem solidarności z owadami, bez których ekosystem naszej planety – jak dowodzą uczeni – skazany jest na zagładę. Samym pszczołom zawdzięczamy dużo więcej niż tylko miód, ale 1/3 tego, co jemy. W sytuacji, w której są coraz bardziej zagrożone i jest ich na Ziemi coraz mniej, nieustannie powinniśmy przypominać sobie o tym, jak bardzo są ważne.
Stanisław Brach pokazuje nie tylko piękno pszczelich wytworów, lecz zwraca również uwagę na kruchość ich życia. Jest w działaniu artysty międzygatunkowe porozumienie i empatia, przekładające się na prace, które nie tylko nie ingerują w egzystencję pszczół ani ich samych nie przekształcają w podporządkowany człowiekowi przedmiot, ale włączają je jako sprawczynie w proces kreacji.
Katarzyna Kasia
Zobacz też:
https://www.walbrzych24.com/artykul/31702/co-ma-wspolnego-miod-i-porcelana-wystawa-stanislawa-bracha