Mirosław Kociński, Krzysztof Rozpondek – PODWOJENIE WYOBRAŹNI

Miejsce wystawy:

Data wystawy:

Data wernisażu:

WGS BWA, Galeria przy ul. Słowackiego 26, Wałbrzych
04-03-2022

07-04-2022
04-03-2022, 17:00

Szanowni Państwo,serdecznie zapraszamy na otwarcie wystawy ceramiki Mirosława Kocińskiego i Krzysztofa Rozpondka PODWOJENIE WYOBRAŹNI, w piątek 4 marca 2022 na godzinę 17.00 do WGS BWA, przy ul. Słowackiego 26. W tym czasie będzie możliwe spotkanie z artystami.

W trosce o Państwa bezpieczeństwo, prosimy o zasłanianie w Galerii ust i nosa maseczką oraz o zachowanie dystansu.

KRZYSZTOF ROZPONDEK – urodzony w 1961 r. w Brzegu. Studiował na Wydziale Ceramiki i Szkła Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych we Wrocławiu, uzyskując dyplom pod kierunkiem prof. Krystyny Cybińskiej w roku 1987. W 2012 r. otrzymał tytuł profesora sztuk plastycznych. Prodziekan Wydziału Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu w kadencji 1996 – 2020. Kieruje Pracownią Podstaw Projektowania Ceramiki i II Pracownią Ceramiki Artystycznej. W latach 2009 – 2014, dwukrotnie powoływany do Rady Programowej Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, od 2014 do 2020 r. był członkiem Rady Naukowej dwumiesięcznika Szkło i Ceramika. Współzałożyciel grupy OŚcienia, należy do ZPAP. Zajmuje się ceramiką i rysunkiem. Uczestnik wielu plenerów i sympozjów w kraju i za granicą. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2008 r., odznaczony m. innymi: Krzyżem Zasługi, Medalem za Długoletnią Służbę, Medalem Stulecia Odzyskanej Niepodległości, Odznaką Zasłużony dla Kultury Polskiej i Odznaką Honorową Złotą Zasłużony dla Województwa Dolnośląskiego.

Brał udział w wielu wystawach w kraju i za granicą, między innymi: we Francji, Belgii, Austrii, Niemczech, na Ukrainie, Litwie. Jego znajdują się w kolekcjach prywatnych, publicznych i muzealnych, w tym: Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Muzeum Ceramiki w Bolesławcu, Muzeum Ziemi Prudnickiej w Prudniku, Nowohradskiego Muzeum w Łuczeńcu (Słowacja), Muzeum Uniwersytetu Anadolu, Eskisehir (Turcja), Fundacji Unikat w Jeleniej Górze.

MIROSŁAW KOCIŃSKI – urodzony w Radomsku w 1958 roku. W latach 1980-1985 studiował ceramikę w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (obecnie ASP im. E. Gepperta) we Wrocławiu. Od 1988 roku pracuje w macierzystej uczelni. Przez osiem lat jako asystent prof. Stanisława Szyby na Wydziale Malarstwa i Rzeźby. Od 1996 na Wydziale Ceramiki i Szkła w II Pracowni Projektowania Ceramiki. W latach 2002-2005 pełnił funkcję prodziekana wydziału a w kadencji 2008-2012 dziekana. W 2014 roku uzyskał tytuł profesora. Dotychczas prezentował swoje prace na 133 wystawach w tym 23 indywidualnych. Brał udział w wielu międzynarodowych wystawach konkursowych, między innymi: Vallauris we Francji, Faenzie we Włoszech, Zarautz w Hiszpanii, Gualdo Tadino we Włoszech, Kairze w Egipcie, Mino w Japonii. Jego prace znajdują się w kolekcjach prywatnych, publicznych i muzealnych w tym: Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Ceramiki w Bolesławcu, fundacji “Unikat” w Jeleniej Górze, Museum of Modern Ceramic Art – Gifu w Japonii, miasta Zarautz w Hiszpanii.

Najważniejsze nagrody i wyróżnienia: 1996- III Międzynarodowe Biennale Ceramiki, Zarautz (Hiszpania), I nagroda; 2011- International Ceramics Festival’11 Mino (Japonia), wyróżnienie honorowe; 2012- Nominacja do Nagrody Roku 2011 za wystawę „Paradoksy”, przyznana przez Zarząd O. Wrocławskiego ZPAP; 2012-„Zasłużony dla Kultury Polskiej” odznaka honorowa nadana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 2017- Nominacja do Nagrody Roku 2016 za wystawę „Transmisje”, przyznana przez Zarząd O. Wrocławskiego ZPAP, 2020- Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis, brązowy, nadany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Odmienność a tożsamość, czyli o DWÓCH ceramikach i ich obszarach kreacji.

DWA, wydawać by się mogło, odrębne światy ceramicznej fascynacji i artystycznej wypowiedzi spotykają się na wystawie zatytułowanej PODWOJENIE WYOBRAŹNI.W założeniu twórców zabieg ten ma działać w różnych aspektach naszej percepcji – tej sensorycznej, ale też mentalnej. Zidentyfikować, zrozumieć, określić werbalnie i zyskać poczucie świadomości otoczenia jest być może celem nadrzędnym tego projektu.

DWAJ wybitni artyści ceramicy, profesorowie Wydziału Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, postanowili złożyć hołd swojemu ulubionemu medium, a jednocześnie z atencją odnieść się do działań partnera. Na ekspozycji zobaczyć można prace zrealizowane w okresie kilku ostatnich lat oraz najnowsze, wynikające z wzajemnych inspiracji swoją twórczością. To niełatwe zadanie biorąc pod uwagę, że Mirosław Kociński już od lat pracuje w jego ulubionej technice mozaiki, komponując w obrębie płaszczyzny setki drobnych, ceramicznych elementów, podkreślonych intensywnym kolorem szkliwa, a Krzysztof Rozpondek wykonuje trójwymiarowe obiekty z urozmaiconych mas szamotowych, których ekspresję potęguje nakładanymi angobami i efektami jakie uzyskuje dzięki wypałowi w piecach raku czy piecach opalanych drewnem.

To bardzo interesująca prezentacja DWÓCH postaw twórców z olbrzymim bagażem doświadczeń warsztatowych i bogatym portfolio dokonań w zakresie ceramiki artystycznej. Łączą ich długie lata spędzone we wrocławskiej uczelni, wspólne plenery i warsztaty czy udział w wielu wystawach zbiorowych środowiska, które reprezentują, ale to pierwszy przypadek kiedy występują w duecie.

DWÓM moim kolegom z pewnością zależało, by sprostać założeniom przedsięwzięcia i wraz z kuratorką, przygotować na ekspozycji intrygujące zestawienie realizacji. Mamy do czynienia z zaskakującym mariażem płaszczyzn i form przestrzennych, ze zderzeniem faktur, struktur i kolorów czy grą cieni i półtonów zawartych w kompozycjach obu autorów.

DWU przyjaciół poddaje wizualnej konfrontacji część swojego dorobku, a istotnym elementem są tu prace dedykowane współuczestnikowi wystawy. Byłem zaskoczony, jak surowość lapidarnych brył o chropowatych powierzchniach Krzysztofa Rozpondka została zinterpretowana przez Mirosława Kocińskiego w mozaikowej kompozycji i w jaki sposób odpowiedział Krzysztof na dwuwymiarowe, barwne, połyskliwe lub matowe obrazy Mirka. Mam nadzieję, że odbiorcy docenią sposób w jaki sprostali wyzwaniu.

Trudno przewidzieć czy autorzy zechcą kontynuować działalność w tandemie. Nie wiem czy postanowią wzajemnie się uzupełniać i nadal pobudzać swoją inwencję, czy jednak pozostaną DWOMA autonomicznymi indywidualistami, ale idea ich wspólnej wystawy wydaje się tak ciekawa, że chciałbym, aby doczekała się dalszego ciągu. Być może da mi to kolejną okazję do odrobienia ćwiczenia z deklinacji…

prof. Kazimierz Pawlak

Gość Dnia W24:
https://www.walbrzych24.com/artykul/35511/gosc-dnia-miroslaw-kocinski-i-krzysztof-rozpondek

News W24:
https://www.walbrzych24.com/artykul/35547/podwojenie-wyobrazni-w-galerii-bwa

Gość Dnia WTV:
https://tvwalbrzych.pl/?p=9562

News WTV:
https://tvwalbrzych.pl/?p=9585

Dołącz do Newslettera i bądź na bieżąco
z wydarzeniami w Wałbrzyskiej Galerii Sztuki BWA