Miejsce wystawy:
Data wystawy:
Data wernisażu:
–
Szanowni Państwo, serdecznie zapraszamy na otwarcie wystawy KAROLINY JAKLEWICZ – „GEOMETRIA W STANIE NAPIĘCIA” w sobotę 30 listopada 2024 na godzinę 16.00 do WGS BWA, Galerii Sztuki Współczesnej, przy ul. Wysockiego 29.
Kuratorka: Dorota Monkiewicz
Tytuł wystawy został zapożyczony z manifestu Ryszarda Winiarskiego, który jako uznany artysta sztuki geometrycznej dokonał w latach osiemdziesiątych rewizji swojej postawy artystycznej w reakcji na wydarzenia stanu wojennego w Polsce. Pod pewnymi względami podobną ewolucję twórczości przeszła Karolina Jaklewicz, która pod presją wydarzeń z lat 2015 – 2023 oraz wobec treści dominujących w debacie publicznej w czasach rządów obozu zjednoczonej prawicy, zaczęła podejmować językiem geometrii bieżąca problematykę polityczną i społeczną.
Wystawa jest pokazem retrospektywnym obrazów z lat 2002-2023. Towarzyszy jej w pełni ilustrowany, dwujęzyczny katalog, wydany przez OKiS pod redakcją Doroty Monkiewicz z tekstami Leszka Koczanowicza, Luizy Nader, Piotra Lisowskiego i Doroty Monkiewicz.
Jaklewicz ukończyła studia na Wydziale Malarstwa wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych (dyplom 2007). Pierwszym etapem jej sztuki były architektoniczne przestrzenie, definiowane przez geometryczne bryły i przecinające się płaszczyzny o ograniczonej gamie barwnej. Ale już w 2010 roku pojawił się cykl „Bolesna geometria”, a potem kolejne obrazy odnoszące się do feministycznej problematyki macierzyństwa, „gender equality”, społeczności LGBTQ, ekologii, a w końcu także bieżącej debaty dotyczącej stanu polskiej demokracji oraz jej zagrożeń populizmem i nacjonalizmem. Jaklewicz poświęcała kolejne swoje projekty faszyzacji polskiego życia społecznego, homofobii, antykobiecym ustawom oraz problematyce uchodźczej i migranckiej.
Artystka nigdy jednak nie schodzi w swojej twórczości na poziom anegdoty czy zwykłej dosłowności. Posługuje się za to wyrafinowanym kodem malarskich symboli, który łącznie z tytułami obrazów tworzy czytelną wypowiedź w sprawach, o których chce mówić w swojej sztuce. Artystka wykształciła swój osobisty, rozpoznawalny język w tak uniwersalnej dziedzinie, jaką jest modus geometryczny. O jej strategii wizualnej Luiza Nader napisała w katalogu wystawy, że „Jaklewicz w swej odmowie posługiwania się figuracją i literalnością przedstawienia przeciwstawia się przemocy i brutalności obrazów (medialnych i nie tylko) wydarzeń ekstremalnych, które codziennie zalewają odbiorców”.
Karolina Jaklewicz jest świadomą artystką, która wypowiada się nie tylko przez sztukę, ale także jest publicystką i pisarką. Opublikowała trzy powieści : „Jaśminę Berezy” (2020), „Czarne łabędzie , biały puch” (2022) oraz „Lunę” (2024). Bywa także kuratorką wystaw (m.in. „Polska gościnność” w Muzeum Współczesnym Wrocław, 2019/2020).
kuratorka: Dorota Monkiewicz
EN
The title of the exhibition draws inspiration from a manifesto by Ryszard Winiarski, a prominent geometric artist who, in response to the imposition of martial law in Poland during the 1980s, re-evaluated his artistic approach. Somewhat similarly, Karolina Jaklewicz experienced an evolution in her own work in reaction to the socio-political climate of 2015–2023, during the rule of the United Right coalition. As the dominant narratives of the public debate shifted to the right, Jaklewicz began to address political and social issues through the language of geometry.
The exhibition offers a retrospective of Jaklewicz’s paintings from 2002 to 2023, accompanied by a fully illustrated bilingual catalog, published by the Culture and Art Center and edited by Dorota Monkiewicz. The catalog includes essays by Leszek Koczanowicz, Luiza Nader, Piotr Lisowski, and Dorota Monkiewicz.
Having graduated from the Faculty of Painting at the Academy of Art and Design in Wrocław (2007), Jaklewicz’s early works explored architectural spaces defined by geometric forms and intersecting planes, characterised by a restrained colour palette. By 2010, however, she introduced her series Painful Geometry, followed by works addressing feminist issues, including motherhood, gender equality, LGBTQ+ rights, ecological concerns, and, more recently, the state of Polish democracy, with critiques of populism and nationalism. Her subsequent projects tackled themes like the fascism infiltrating Polish society, homophobia, anti-women’s legislation, and the plight of refugees and migrants.
Jaklewicz’s art never descends into anecdote or literal representation. Instead, she employs a sophisticated system of painterly symbols that, combined with the evocative titles of her works, form a clear statement on the issues she seeks to address. In a field as universal as geometric modus, she has developed her personal, easily recognisable language. As Luiza Nader notes in the exhibition catalog, “Jaklewicz’s abstract painting, by refusing to use figuration and literal representation, counters the violence and brutality of images (media and otherwise) of extreme events that inundate the viewer on a daily basis.”
In addition to her artistic practice, Karolina Jaklewicz is an accomplished publicist and writer, having published three novels: Jaśmina Berezy (2020), Czarne łabędzie, biały puch (2022), and Luna (2024). She also curates exhibitions, such as Polish Hospitality at Wrocław Contemporary Museum (2019/2020).
curator: Dorota Monkiewicz